Hemma igen

Nu är jag hemma från min minisemester i Funäsdalen. Jag har haft det jätteskönt och jättebra! Det är så otroligt vackert i fjällen på sommaren. Dock var det ganska kallt och blåsigt den mesta tiden, men hade man bara kläder så gick det bra.
 
På fredagen kom mamma och pappa vid 3 tiden och hämtade upp mej, Rebecka och Simon i Bollnäs. Vi kom fram till Funäsdalen strax före kl 8 på kvällen. Checkade in på hotellet, pacakde upp och latade oss ett litet tag. Sen begav vi oss ut i byn för att leta efter ett matställe. Vi letade, letade och letade men allt var stängt. Så vi gick tillbaka till hotellet för att fråga vart man kunde äta någonstans, där svarade dom oss att allt ifrån mackar, kroger, mataffärer, kiosker och pizzerior stängde kl 9. Hur kan det vara möjligt?! Till och med i lilla Alfta har vissa ställen öppet till kl 10. Det var bara att gå upp på rummen och äta upp det lilla vi hade kvar av matsäcken. Den kvällen kurrade magen ganska mycket när jag gick och la mej.

På lördagmorgon klev vi upp kvart i 8. Strax efter satt alla i bilen på väg mot Flatruet. För er som inte vet vad det är så är det Sveriges högst belägna landsväg, ligger på ca 980 meters höjd om jag inte har helt fel. Kan lova att det slog lock i öronen ett antal gånger när vi åkte upp så det tuggades flitigt på tuggummit :P
Eftersom Flatruet ligger ovanför trädgränsen så såg vi väldigt långt och hade en fantastisk utsikt, en massa vilda renar såg vi också. Många människor hade skrivit sina namn på stenar där uppe och ville ju inte vara sämre.
Varje gång någon av oss berömde utsikten och den fina naturen så var pappa snabb med att säga "Ja, men ni vet ju att det här en gång har tillhört Norge." Pappa är nämligen norrman så han menade alltså att naturen var så fin för att det en gång hade vart en del av Norge. Jo, visst pappa...
Efter några timmar var vi tillbaka i Funäsdalen igen och där passade vi på att åka upp på Funäsdalsberget och kolla på utsikten, behöver jag säga att den var vacker?

På kvällen åt vi tre rätters middag på hotellets restaurang. Till förrät åt jag nån rätt med rått älgkött och till huvudrätt åt jag rekött och nån rotfrukstkaka, supergott! När det var dags att beställa in efterrätt så var jag så proppmätt att jag hoppade över det.



Våran sten


En ren på Flatruet


Jag på Flatruet


Utsikt från Funäsdalsberget



På sönadagen var det dags att åka hem. Men först skulle vi åka till ett ställe som hette Djupdalsvallen. Det var inte så långt dit med eftersom vi åkte på en slingrig och smal grusväg så kändes det som att vi åkte långt ut i ingenstans, i och för sej så var det ju det vi gjorde :P Där åt vi hemgjorda våfflor och drack vatten direkt ur en fjällbäck, godare vatten har jag aldrig smakat! Det var lika klart som i kranen hemma.
Därifrån hade vi sen en ganska lång resa hem och med oss i bagaget hade vi fina minnen och upplevelser.




Jag dricker av vattnet i bäcken





Syster Rebecka

Kommentarer
Postat av: Frida

Va härligt de ser ut!!!

Jag älskar fjällen, vinter som sommar:) Vi var till Åre för nån vecka sen å det var hur underbart som helst.

Ha de bra....kram kram Frida

2008-09-20 @ 13:00:14
URL: http://fridaforsblom.blogg.se/
Postat av: fynda kläder

Fynda kläder i min blogg! :)

2008-09-20 @ 13:07:18
URL: http://fyndaklader.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0